Transportatorii rutieri români care au achiziționat camioane noi, inclusiv prin leasing, își pot recupera daunele provocate de cartelul camioanelor prin intermediul Financialright Claims GmbH, accesând platforma www.cartelcamioane.ro. Data limită pentru înregistrare este 31 mai 2018 și pot fi înscrise numai camioanele care au fost înmatriculate începând cu ianuarie 2003 până la data de 31 decembrie 2016, au declarat oficialii UNTRR.
La data de 19 iulie 2016, Comisia Europeană a aplicat o amendă principalilor producători de camioane, deoarece Daimler (Mercedes-Benz), Volvo/Renault, Iveco, MAN și DAF au fost găsiți vinovați de constituirea unui cartel între anii 1997 și 2011, în vederea stabilirii ilegale a prețurilor pentru camioanele medii și mari. La data de 27 septembrie 2017, Comisia a mai aplicat o amendă unui alt producător de camioane, Scania, pentru participarea la cartelul mai sus menționat.
Amenzile totale s-au ridicat la 3,7 miliarde de euro, iar în perioada următoare încep procesele pentru obținerea de despăgubiri de la acest cartel al camioanelor, la care sunt invitați să se înscrie și transportatorii români care se consideră prejudiciați.
Acțiunea în instanță este asigurată de casa de avocatură Hausfeld Rechtsanwälte LLP, una dintre cele mai mari firme de avocatură din Europa și SUA specializată în dreptul concurenței. Hausfeld are un parteneriat cu UNTRR în România similar cu cel avut cu alte asociații ale transportatorilor rutieri din Uniunea Europeană, precum BGL (Germania), TLN (Olanda), SA (Suedia), Cesmad Bohemia (Cehia) sau Cesmad Slovakia (Slovacia).
„Pentru transportatorii rutieri din România, acțiunea juridică va avea loc în Germania, unde legislația este prietenoasă cu firmele afectate de înțelegerile de tip cartel. În sprijinul acțiunii transportatorilor rutieri se află și ultimele decizii ale instanțelor din Germania. Astfel, în luna aprilie 2018, Curtea Districtuală din Hanovra și Curtea Districtuală din Stuttgart au emis trei hotărâri împotriva membrilor cartelului de camioane”, au menționat reprezentanții casei de avocatură Hausfeld Rechtsanwälte LLP. În plus, „față de hotărârea de anul trecut a Curții Districtuale din Hanovra, aceasta înseamnă că în prezent există patru hotărâri ale instanțelor germane care arată că producătorii de camioane sunt răspunzători în principiu de daunele provocate de înțelegerea de tip cartel”.
O estimare moderată pentru despăgubirile din cartelul camioanelor, incluzând dobânda, ar fi de cel puțin 10% din prețul camioanelor sau din ratele plătite la leasing.